Viborg Naturpark
Emner
Strategiudvikling, Borger- og aktørinddragelse, Procesdesign, Visionsudvikling, Rådgivning
Kunde
Teknik & Miljø, Viborg Kommune
År
2014-2015
Viborg Kommune har skudt arbejdet i gang med at etablere en naturpark i det naturskønne, bynære område rundt om Viborg by.
Forvaltningen var fra starten interesseret i at gentænke den traditionelle høringsproces for på en ny måde at engagere borgere, interessenter og erhvervsliv i udviklingen af projektet. Urban Goods bistod denne proces gennem rådgivning om inddragelse og udvikling af nye inddragelsesaktiviteter, samt i udviklingen af en aktuel strategi for naturparken.
Hent strategien til Viborg Naturpark ved at trykke på ovenstående billede.
Over et forløb af fire workshops blev områdets mange potentialer kortlagt, der blev udviklet mulige initiativer og naturparkens visioner blev fastlagt. Interessentgruppen har dækket en bred aldersgruppe fra 10-80 år og har omfattet både privatpersoner, politikere, skoleelever, højskole, foreningsliv, private lodsejere, turismeaktører og virksomheder.
Et særligt aspekt har været at aktivere det fysiske område for den kommende naturpark, og flere workshops har været afholdt ude i naturen, på steder i den kommende naturpark – dette for at skabe et nyt, inspirerende samtalerum og samtidig fokusere på det, interessenterne er fælles om, nemlig naturen. Flere end 100 personer repræsenterende 43 forskellige foreninger, organisationer eller brugergrupper har taget aktiv del i udviklingen af strategien for naturparken.
Hvordan kan vi hjælpe jer?
Hvordan kan vi hjælpe jer?
Urban Goods
Rosenkrantzgade 16
8000 Aarhus C
kontakt@urbangoods.dk
+45 20 77 00 60
© 2023 — Urban Goods ApS