Bosætningsrejsen for tilflyttere
Emner
Kvalitative interviews, brugerrejsen, analyse af behov og adfærd
Kunde
Silkeborg Kommune
År
2018-2019
Hent analysen af borgerrejse ved at trykke på ovenstående billede.
Urban Goods udviklede en analyse af fremtidige borgere i Silkeborg Kommunes behov, forventninger, udfordringer og berøringsflader i forbindelse med, at de undersøger, om de vil flytte til Silkeborg og omegn. Målet var at skabe en kvalitativ indsigt i et området, hvor der inden primært var kvatitativ indsigt.
Undersøgelsen var baseret på en række kvalitative individuelle interviews og fokusgruppeinterviews med potentielle tilflyttere og eksisterende tilflyttere.
Analysen beskriver de behov, som potentielle og nuværende tilflyttere har i forbindelse med den proces, der er forbundet med at bosætte sig. Det er en trin-for-trin beskrivelse af de berøringsflader og adfærdstrin, som tilflytteren giver udtryk for er til stede i forbindelse med bosætning. En beskrivelse af hvert berøringsflade/trin deles op i tre niveauer: hvad de oplever/opfatter af muligheder, hvad de føler (emotionelt) om mulighederne og hvad de så helt konkret gør.
Analysen giver en solid kvalitativ baggrund for at lokalisere steder, hvor Silkeborg Kommunes bosætningskampagne ”Silkeborg Kalder” ikke p.t. har kontakt med potentielle tilflyttere og giver dermed mulighed for at identificere vigtige informationskilder og udvide indsatsen. Desuden er der mulighed for, at blive klogere på hvordan Silkeborg Kommune i endnu højere grad kan aktivere og forbedre et lokalt værtskab blandt de aktører, det viser sig har berøringsflader med potentielle tilflyttere - eksempelvis ejedomsmæglere, skoler og foreningsliv, som helt naturligt møder tilflytteren, men som kommunen i dag ikke har et strategisk samarbejde med.
Hvordan kan vi hjælpe jer?
Hvordan kan vi hjælpe jer?
Urban Goods
Rosenkrantzgade 16
8000 Aarhus C
kontakt@urbangoods.dk
+45 20 77 00 60
© 2023 — Urban Goods ApS